Co je to RP hra?

12. července 2018 v 16:01
Pokud se chcete dozvědět o tom co to jsou vlastně RP hry a jak se hrají, tento článek je přesně pro vás! Budou zde vysvětleny základy hraní, často používané pojmy a celkově to, co to vlastně RP znamená. Článek je napsán všeobecně, ale hlavně s důrazem na hraní na chatovacích místnostech.

Co je to RP hra?

Zkratka RP z pojmu RP hry, znamená role play - hraní rolí. Většinou tyto "RPG" hry známe ve formě klasických 3D her jako jsou ty ze sérií Elder Scrolls a Fallout, kde si vytvoříte vlastní postavu za kterou prozkoumáváte herní svět, zlepšujete se ve vybraných oborech a vytváříte vztahy mezi vámi a ostatními postavami.
RP hry které se hrají tady na chatovacích místnostech, nebo i na jiných serverech (na fórech nebo v komentářích článků), jsou svým způsobem velmi podobné a přitom úplně odlišné - odehrávají se čistě v textovém formátu.
Hraje se a interakce mezi hráči probíhají za pomoci textu co píšete na místnosti, a to naprosto jednoduše - zprávy kterými se hraje mají obvykle jeden formát, a to takový, že ve zprávě píšete co vámi vytvořená postava v hrou daném prostředí dělá a říká. Například:

Postava: To co říká - To co dělá / jak se cítí

B: Ahoj všichni! ( Pronesl zvesela při příchodu do hospody a šel se posadit)
Bob: "Ahoj všichni!" Pronesl zvesela při příchodu do hospody a šel se posadit
B: Ahoj všichni! *Pronesl zvesela při příchodu do hospody a šel se posadit*


Hra tedy probíhá přímo na chatu, a web místnosti slouží jako taková příručka pro hráče. Na webu místnosti se vždy dočtete o tom jaké téma se na místnosti hraje, jaké jsou ve hře postavy, pravidla a spoustu dalších pro hru užitečných věcí. Pokud se tedy rozhodnete že chcete RP hry zkusit, nejdříve se podívejte na weby místností a vyberte si tu, která vám prostředím a podmínkami hraní sedí nejvíce. Existuje spoustu her podle knih, filmů nebo anime, podle originálních námětů, fantasy, scifi - vše na co si vzpomenete.

Jak začít hrát?

Pokud vám vámi vybraná hra sedí, prostudovali jste si web, ale něco vám stále není jasné, neváhejte a napište správci místnosti - zeptejte se na jakékoliv nesrovnalosti. Obvykle i přístup a ochota správců říká hodně o tom, jaká hra ve výsledku bude a zda vás hraní v takové hře bude bavit.
Dalším a posledním krokem v přípravě k hraní je vymyšlení postavy a napsání registrace - drtivá většina místností po vás před tím než začnete hrát bude chtít, abyste odeslali registraci za vaši herní postavu. Je to proto, aby správci viděli, že neplánujete hrát za postavu která je dějově mimo, příliš silná, nebo nejste na místnosti jen proto, abyste si z hráčů dělali legraci. Při vytváření postavy se můžete inspirovat u registrací ostatních hráčů, i když obvykle stačí pročíst děj a vymyslet postavu, která do něj bude zapadat a bude vás za ni bavit hrát.
Pro registrování stačí zkopírovat a v mailu vyplnit na webu přítomný "registrační formulář" s informacemi o vámi vymyšlené postavě a podle instrukcí ho odeslat na určenou emailovou adresu, kde pak bude registrace přečtena a schválena, nebo vrácena s tím, že je nutné ji opravit. Pokud se něco takového stane, nic se neděje. Rozhodně nejste první ani poslední člověk, co kdy neměl schválenou první verzi registrace, obzvlášť když jde o dějově složitější hru.
Pokud byla vaše registrace schválena, můžete začít hrát! Nebojte se někoho přímo zeptat jestli by s vámi nezahrál, třeba i stálého správce - nenechte se ale odradit pokud budete odmítnuti, neznamená to že vás ve hře nechtějí, jen že zrovna hráči co jste oslovil nemají čas nebo už hrají. Obvykle se ale správce nového hráče ujme, nebo s ním rád zahraje někdo jiný.
Pokud vás správce při hraní upozorní na nějaké nesrovnalosti ve vaší herní linii, znovu, neberte to jako nic osobního. Správci dohlíží na hraní všech hráčů, aby všichni hráli za stejných podmínek, nebo hráli podle informací co si napsali ve své registraci. Sem tam se stává, že si lidé napíší registraci co je pak schválena, ale ve výsledku hrají postavu charakterově jinou, co by schválením neprošla.

Hraní

Jak bylo výše napsáno, hraje se podle velmi jednoduchého formátu, kdy formou textu zdělujete ostatním hráčům, co vaše postava v prostředí dělá a říká. Tyto reakce by se měly odvíjet od vaší registrace. Naprosto jednoduše - pokud máte postavu co přišla za války o nohu, nejspíš nebude moct jen tak běhat. Pokud máte registraci za němou postavu, nemůže mluvit. Takové věci se týkají i charakteru, například postava která má v registraci napsáno že nesnáší alkohol nemůže najednou začít bez jakéhokoliv důvodu pít. Postavy se herně vyvíjí, stejně jako lidé v životě, a věci se tak nedějí bezdůvodně nebo proto, že by se hráči zrovna hodily. Při hraní je také nutné dodržovat některá základní pravidla.
  • Čas - hraje se obvykle v reálném čase, nemůžete tedy hrát za jednu postavu na dvou místech zároveň, nebo v pondělí hrát že je pátek. To se ovšem může se lišit podle pravidel konkrétní místnosti.
  • Křišťálová stěna - tento pojem označuje informace, které zná hráč, ale nutně je nezná postava. Jako hráč například víte že postavy A a B jsou spolu ve vztahu, protože jste přečetli registrace postav nebo jste viděli jejich hru, ale pokud ale vaše postava nikdy nepřišla do styku s těmito informacemi ve hře, znát je nemůže, a nemůže se tedy ve hře chovat jako by o nich věděla.
  • Hraní reakcí - jako hráč můžete hrát pouze za svou postavu. Nemůžete tedy rozhodovat o reakci jiné postavy na vaši akci, nanejvýš ji navrhnout jako možnost. Například, pokud zahrajete že vaše postava kopne postavu nepřítele do břicha, nemůžete dodat, že spadne zády na zeď a zláme si dvě žebra. Můžete pouze napsat, že ji kopnete s cílem, aby spadla zády na zeď a ublížila si. Postava nepřítele tak může podle vlastních schopností a svědomí reagovat tak že uhne, nebo ne.
  • Hraní superhrdiny - každá postava má nějaké slabiny a hrát jakkoliv jinak je nejen velmi nevhodné, ale i nudné. Musíte tedy být připraveni na to hrát vaši postavu realisticky a ne vždy jako vítěze. Při hraní například soubojů se nemůžete vyhnout úplně každému úderu a neudělat jedinnou chybu, pokud k tomu není nějaký vysvětlitelný důvod (např. hraní souboje vojáka s deseti lety zkušeností proti teenagerovi bez zbraně ).
  • Rozepisování - každý hráč hraje vlastním stylem a tempem. Někteří hrají zprávami dlouhými několik vět s popsaným každým drobným pohybem, jiným zase stačí dvě věty na slova postavy i na její činy. Ani jeden způsob hraní není špatně a je dobré to respektovat. Pokud vám herní způsob spoluhráče nesedí, nic se neděje, nejste nuceni hrát s někým, s kým vás hra nebaví nebo je pro vás až moc složitá.
  • Pravidla místnosti - herní místnosti obvykle mají určená vlastní, někdy jedinečná pravidla k hraní. Může k nim patřit fakt že můžete mít pouze jednu postavu, že příspěvky do hry obsahující sprostá slova musí být cenzurované, hry se sexuální tématikou se musí odehrávat v šeptu ( zprávách přímo pro spoluhráče, co se ostatním nezobrazuje), musí se hrát pouze na určených místech, nesmí se ve zprávách do hry psát smajlíky a podobné. Přečtení pravidel by měla být jedna z prvních věcí co na webu místnosti uděláte a musí se dodržovat.

Zkratky s pojmy

MOD - Moderátor, člověk který určuje spravedlivý průběh děje herních akcí - nemusí být přítomný na každé místnosti
SS - Stálý správce, obvykle majitel místnosti
OC - Originální/vlastní postava
OOC - Out of character, na chatu nepoužívaná anglická verze MH. Někdy použita ve smyslu, že se postava chová jinak než je její obvyklé chování
MH - Mimo Hru, bývají takto označovány příspěvky na místnosti, co nepatří do hry. Slouží k přehlednosti na místnosti.
OP - Overpowered, příliš silná postava na poměry hry
Mary Sue/Gary Stu - Označení pro postavy které jsou dokonalé. Obvykle jde o postavy s neuvěřitelnou mocí, postavy Vyvolených, postavy s nějakým způsobem neobvyklým a nesmyslným, ale překrásným vzhledem atd. Obvykle se snaží svou charakterovou dokonalost a nepřiměřenou nevysvětlenou sílu a atraktivitu vyrovnat negativní vlastností, která nakonec na hru nemá vliv (např. nešikovnost která se projeví jen klopýtnutím když to zrovna není nijak podstatné, částečná slepota která při soubojích mizí etc.)
NPC - Non player character, postava obvykle vytvořená moderátorem jen za účelem posunutí děje směrem kterým je potřeba - prodavači v obchodě které znovu nepotkáte, servírky v kavárnách a podobně.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama